Data Protection and Privacy Policy

søndag den 10. juni 2012

Tre sangskjulere.

Jeg tror traditionen med at lave sangskjuler er typisk dansk,
så til jer som ikke kender til begrebet kommer her en kort indføring.

I'll try to introduce you to the Danish custom of "sangskjulere",
or "concealed songs", which is the first frase that springs to mind.



Når man har en sang med til en fest i Danmark, er det
almindeligt at man præsenterer sangen på en sjov måde
eller på et vis som passer til modtageren.

Being to a party in Denmark, it is customary to bring a newly written
song about the hosts or the wedded couple or the celebrated person.

And trying to introduce it in a funny or suprising manner.



Der findes mange sjove ider ude på nettet,
og når man har været til en del fester
får man mange indspil.

On the web there are many funny ideas, and of course,
being a guest at a party you get a lot of inspiration
for your own contribution.



Til vores konfirmant her i maj,
havde vi herhjemme fra to sange og sangskjulere.

To our son's confirmation in May, we made two different concealers.



Fra brødrene havde jeg redigeret en generel
'tillykke-nu-er-du-konfirmant' sang.

Sangskjuleren hertil blev flødeboller.

Her er tingene jeg har brugt:

toiletpapir hylstre
vat
brune servietter
lysebrun Bazzil
Spellbinder die
Decoupagelim
kokos

Toiletpapir hylstrene deles i to og der kommer lidt vat
inden i. Sangen foldes så den kan være inden i toa-rullen.

Del servietten i fire og form den over rullen
og kom det overskydende af servietten op i rullen.

Put sangen inden i rullen.

Lim den runde bund på (med dobbeltklæbende tape på).

Pensel decoupagelim på og dyp 'flødebollerne' i kokos.



Her er bollerne med og uden kokos.


Jeg havde flødebollerne meg på job med en appel til mine kollegaer
om at jeg havde brug for nogle bokse til at have dem i på Den Store Dag.

Der var flere at dem som blev MEGET skuffede over at flødebollerne
ikke var rigtige. Undskyld kære kollegare!

Som plaster på såret har jeg senere spanderet rigtige
flødeboller på min arbejdsplads.

Det tog et stykke tid før folk turde smage!




Sangen fra Mor og Pappa var camoufleret som skistave.

Vores midterste søn er en racer på slalomski og har fine placeringe
i skiløb der er arrangeres der hvor vi har hytte.
Fart går dog også hårdt udover udstyr, og Øysteins slalomstave
holder ikke mange sæsoner!


Sangen er printet på gråt papir og rullet på langs.

Håndtaget er lavet af grønt papir og bånd.

Trinsen forneden er lavet med to dies fra Spellbinder.


Alle sangene kom ind til bordet hængende på to af Øysteins gamle skistave.
(Vi var altså lidt flere en 7 gæster, jeg havde bare glemt at fotografere).





Den sidste sangskjuler jeg vil vise jer, lavede jeg til
vores første konfirmant for 3 år siden.

Alle tre drenge var dengang- som nu- storforbrugere af hårvoks.
Ynglingsmærket hed 'Renati'.


Udgangspunktet var en rund boks fra Panduro Hobby.



Den blev spraylakket med grå og sort maling, derefter brugte jeg en sort
tuch til at skrive teksten på boksen.

Jeg brugte en forstørret fotokopi fra en Renati reklame som skabelon


Bagsiden af den færdige boks.


Sangene lå foldet sammen oppe i boksen.

Til sammenligning er der en rigtig voksboks ved siden af.



4 kommentarer:

  1. woww det virkelig kreative ideer..
    vildt godt lavet at de alle er så realistiske

    SvarSlet
  2. Hvor er de flotte og kreative!

    SvarSlet
  3. Du er virkelig skrap til at finde på ideer.
    De er så flotte alle 3

    SvarSlet